Inici » Activitats » Grup Capdemunt: Puig de Dòrria (2547m)- Tossa del Pa
grup capdemunt

Grup Capdemunt: Puig de Dòrria (2547m)- Tossa del Pa

Grup Capdemunt: Puig de Dòrria (2547m)- Tossa del Pa

Quan

17 de gener de 2025 fins al 18 de gener de 2025    
Tot el dia

Tipus d'activitat

Divendres 17 de gener:  Viatge d’aproximació

Esperem que per aquestes dades la neu hagi quallat i tinguem bon temps per gaudir d’una bona raquetada sense dificultat tècnica.

Quedem divendres 17 de gener al pont del Parc Central a les 16 hores, després de dinar. Clàssic punt de trobada, ens reorganitzarem amb els cotxes i marxarem direcció Ribes de Freser on tenim reservades les habitacions a l’hotel Prats.

Viatjarem amb els cotxes per l’AP-7 fins a la sortida 85, després ens incorporarem a la C-17 i pujarem per l’eix del Congost fins a Ripoll on agafarem l’N-260 per l’eix Pirenaic fins arribar a Ribes de Freser. Total de temps previst 1 h i 20 minuts aproximadament segons Google Maps, sempre que no tinguem parades ni imprevistos en pujar.

Allà ens espera l’hotel Prats, un establiment centenari del 1.913 on el temps sembla aturat en cada indret d’aquest hotel, decorat amb mobles i objectes rescatats del passat familiar. Estarem en règim de mitja pensió amb el sopar del divendres i l’esmorzar del dissabte inclòs.

Dissabte 18 de gener:  Ascensió al Pic de Dòrria (2547 m) i a la Tossa del Pas dels Lladres (2661 m) des del Collet de les Barraques (1910 m), pel Pas dels Lladres

Quilometratge:  13,00 km

Desnivell:  +/- 800 m

Temps:  6 hores

En estar hostatjats prop geogràficament de l’inici de la travessa, no tindrem pressa en aixecar-nos i l’esmorzar està previst a les 8 del matí.

Agafarem els cotxes fins a Planoles, just a l’entrada del poble girarem a la dreta per la pista del camí vell del Puig direcció la font Freda. Una carretera asfaltada que puja en un seguit de revolts que guanya alçada ràpidament on deixarem els cotxes un poc abans d’arribar al Collet de les Barraques (1910 m), en una esplanada per sobre del Refugi Corral Blanc allà trobarem un aparcament, on la carretera queda barrada al trànsit de vehicles.

Des de l’aparcament un cop travessada la barrera girarem a peu per una pista que inicia una suau pujada cap a l’esquerra. En aquesta bifurcació, hi ha un pal indicador, direcció al Puigmal/Pas dels Lladres seran uns 5 minuts i ja hi serem preparats per començar la ruta.

En lloc de seguir la pista tirarem pel dret en mig d’un bosc de pi negre direcció a la carena per una pujada amb un pendent constant però de bon fer direcció el coll del Pas dels Lladres (2257 m). Seran uns 350 metres de desnivell.

Des d’aquest punt, ja es pot observar els cims del Torreneules o el Balandrau i, el més imponent de tots, el Puigmal.

Un cop en aquest indret haurem de deixar la ruta clàssica de l’excursionisme català direcció al Puigmal per la via menys directa, i potser la menys coneguda i concorreguda, tot i que últimament sempre s’hi troba gent i girarem a l’esquerra direcció al Puig de Dòrria, que és el sostre de la Serra de Planès, un últim atac planer i molt més suau.

Un vèrtex geodèsic corona el pic de Dòrria (2547 m). Amb vista als Rasos de Peguera, la Serra d’Ensija, Serra del Verd, Pedraforca, Puigllançada i serra del Cadí. Cap al vessant oest.

Cap al sud, la serra de Montgrony, amb el cim de La Covil, Pla de Pujals o Costa Pubilla i el Pedra Picada. Més al fons si tenim un dia molt clar es podran veure perfectament el Montseny i Montserrat.

I cap a l’est, la carena cap al Puigmal, i darrere apareixen el Puigmal de Llo i el pic del Segre, i més al sud, el Torreneules, puig de les Borregues, puig Fontlletera i Balandrau. Tots ells clàssics del muntanyisme català.

Un cop coronat el pic de Dòrria agafarem novament la carena direcció Puigmal, travessant la plana que forma el pic de Dòrria, davallant de forma ampla i còmoda, fins al Pas dels Lladres on trobarem un molló fronterer.

Ens retrobarem el camí de pujada. Continuem endavant, ara en pujada progressiva fins a enllaçar amb una pista que fa un flanqueig cap a l’esquerra, voltejant la tossa del Pas dels Lladres.

Abans d’arribar al llom que puja cap al cim, iniciarem l’últim l’atac. Més amunt, ja per sobre de la carena, seguirem una tanca de fusta i els remuntadors de l’estació d’esquí Cerdagne-Puigmal 2900, fins al mateix cim de la Tossa del Pas dels Lladres de (2661 m).

Un cop al cim, cap al nord-est podrem veure dos gegants, la tossa Plana de Lles i el Puigpedròs, amb altres cims de la mateixa cordada, com el pic de Monturull, Perafita, la Muga, Pic d’Envalira, Pics de Fontnegra, etc. Així com la carena de pujada fins al Puigmal.

Fetes les observacions i les fotografies de rigor, fem la baixada directament al Pas dels Lladres, a tocar la fita fronterera núm. 506, i, seguint el camí per on hem pujat, anem baixant fins al Collet de les Barraques.

Material necessari:  El d’alta muntanya a l’hivern. Raquetes (grampons i piolet), paraneus, mitjons de recanvi a la travessa, bastons, xiulet de seguretat, motxilla i funda impermeable, paravents impermeable, manta tèrmica, botes de muntanya, roba esportiva i còmode 3 capes (samarreta tèrmica, folre polar i Softshell), guants, gorro/a, ulleres de sol amb filtre, crema solar, cacau de llavis, frontal i piles.

Menjar per la jornada de travessa:  Incloure menjar d’atac (fruits secs, barretes de cereals, fruita…), aigua abundant, entrepà o carmanyola pel dinar del dissabte.

Preu inscripció soci CMSC federat FEEC:  33 Euros

Preu inscripció soci CMSC no federat FEEC:  40 Euros

Preu inscripció no soci CMSC federat FEEC:  43 Euros

Preu inscripció no soci CMSC no federat FEEC:  50 Euros

Viatge en:  Cotxes particulars (despeses compartides).

Hora i punt de sortida:  Divendres 17 de gener, a les 16:00 hs del pont del Parc Central (c. Manel Farrés / c. Pere Serra)

Hora prevista de tornada:  Dissabte 18, cap a les 19:00 hs

Assegurança d’accidents obligatòria:  Llicència C de la FEEC o equivalent

Allotjament:  Hotel Prats, c/ Sant Quintí 30. 17534. Ribes de Freser. Telèfon 972727001. Preu mitja pensió: 55 Euros (sopar, dormir i esmorzar). Preu inscripció 3 Euros. Bestreta a compte 30 Euros.

Nota:  Enviar un WhatsApp als vocals per controlar nombre d’inscrits al vocal Xavier Suñer, xaviersuner@gmail.com

Mapa:  Puigmal 1:25.000 (Editorial Alpina)

Tracks:

https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/puig-de-dorria-i-tossa-del-pas-dels-lladres-15122802

https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/tossa-del-pas-dels-lladres-puig-de-dorria-pas-dels-lladres-52798025

Observacions:  Obrirem un grup de WhatsApp per informació de la sortida.

 

IMPORTANT:  Durant l’excursió, els participants han d’anar agrupats i prop del vocal, que és qui marca el ritme de la marxa seguint la ruta prevista. També han d’estar al corrent de la situació dels altres, per si en algun moment algú pogués necessitar ajuda. Sempre anirem agrupats i en cap circumstància es deixarà de banda o sola a cap persona, especialment si es troba en problemes (possible lesió, ritme lent, falta d’experiència, por, inseguretat per passar-superar algun tram, etc.). La cohesió de grup és cabdal.

Observacions:  Obrirem un grup de WhatsApp per informació de la sortida.

Responsabilitat:  Tots els participants som els únics responsables de nosaltres mateixos. Els vocals coordinadors no són guies de muntanya, tan sols coordinen la sortida, horaris de trobada, reserves d’allotjament i logístiques vàries.

Els socis i sòcies tindran preferència en fer la inscripció fins l’última setmana abans de la sortida. Un cop transcorregut aquest termini i, sempre i quan quedin places disponibles, els no socis també es podran inscriure. 

IMPORTANT:  Durant l’excursió, els participants han d’anar agrupats i prop del vocal, que és qui marca el ritme de la marxa seguint la ruta prevista. També han d’estar al corrent de la situació dels altres, per si en algun moment algú pogués necessitar ajuda. Sempre anirem agrupats i en cap circumstància es deixarà de banda o sola a cap persona, especialment si es troba en problemes (possible lesió, ritme lent, falta d’experiència, por, inseguretat per passar-superar algun tram, etc.). La cohesió de grup és cabdal.

Responsabilitat:  Tots els participants som els únics responsables de nosaltres mateixos. Els vocals coordinadors no són guies de muntanya, tan sols coordinen la sortida, horaris de trobada, reserves d’allotjament i logístiques vàries

Baixes: qualsevol baixa s’haurà de comunicar per correu electrònic a cmsc@cmsc.cat especificant motiu. Segons el punt 4.11. del Reglament de Règim Intern del Club, si el termini de la comunicació  és inferior o igual a 7 dies naturals, no es tornarà cap import. Les baixes per causes mèdiques o de força major, s’estudiaran “ad hoc” pels vocals de la sortida i en funció de si s’ha fet alguna reserva d’allotjament.

Cancel·lació de la sortida: si es cancel·la l’activitat per part del Club Muntanyenc a causa d’una desfavorable previsió meteorològica es farà el retorn íntegre de l’import pagat als inscrits, sempre que no s’hagi fet una bestreta de l’allotjament i aquest no ho retorni. En aquest cas el retorn només seria parcial.

 

INSCRIPCIONS

Material enviat per persones que han fet aquesta activitat

Surtin de l’Hotel Prats situat a Ribes de Fresser direcció Campelles, just a l’entrada del poble girem a la dreta per la pista del camí vell del Puig direcció la font Fred. Un poc abans d’arribar al punt d’inici de la ruta al collet de les Barraques de 1.910 m d’altitud hem de deixar els cotxes en una esplanada perquè ens trobem plaques de gel a la pista asfaltada cosa que fa que afegim a la ruta uns 3 kilòmetres més de recorregut.

En comptes de seguir la pista tirem pel dret en mig d’un bosc de pi negre direcció a la carena per una pujada amb pendent constant però de bon fer direcció directa al Puig de Dòrria. Fa bon temps i no hi ha vent en aquest punt que dificulti la pujada constant. Alguna placa de gel o alguns indrets enfarinats sense cap dificultat, però que no cal utilitzar els grampons. Coronem el Puig de Dòrria de 2.547 m.

Un cop fetes les fotos de rigor i picar alguna cosa agafem novament la carena direcció Puigmal, travessant la plana que forma el puig de Dòrria, fins al Pas dels Lladres i retrobem el camí que fa pujada progressiva fins a enllaçar la pista que fa un flanqueig cap a l’esquerra, voltejant la tossa del Pas dels Lladres abans d’arribar al llom més amunt per sobre la carena seguim per una tanca de fusta i els remuntadors de l’estació d’equip Cerdagne-Puigmal 2900, fent l’últim ataca fins al mateix cim de la tossa del Pas dels Lladres de 2.661 m.

Fotografies, agrupament i decisió de baixar fins a la plana del Pas dels lladres a dinar i evitar la mica de vent que s’ha aixecat al cim.

Fet el dinar de rigor ben merescut fem la baixada directament al Pas dels Lladres on tenim a tocar la fita fronterera número 506 com a punt de referència i la pista de baixada ben traçada.

Anem baixant fins a retrobar el camí per on hem pujat direcció a la collada de les Barraques i més tard als cotxes. Un cop acabada la ruta anem a fer la merescuda cerveseta o coca cola a Ribes de Fresser.